نحوه ایجاد بازیکنان خودانگیخته
چگونه مربیگری کنیم
توسط سعید رنجبر
اگر نگاهی اجمالی به ادبیات تحقیقات علمی در مورد انگیزه ورزشکاران بیندازید، نزدیک به 500 مقاله انگلیسی زبان در این زمینه از 10 سال گذشته پیدا خواهید کرد.
تحقیقات واقعاً ثابت است: بازیکنانی که به بازی عشق می ورزند نتایج مثبت و مجموعه ای از ویژگی هایی را نشان می دهند که همه ما در فوتبال می خواهیم.
من جمله "تعالی یک عادت است" را دوست دارم. مردم وابسته به عادت هستند. ما خالق و پیرو عادات هستیم. وقتی کاری را انجام می دهیم، آن را انجام می دهیم زیرا انگیزه داریم، زیرا نیاز داریم.
وقتی انگیزه و نیاز وجود ندارد، ممکن است کارها را صرفاً به این دلیل انجام دهیم که به آنها عادت کرده ایم.
چگونه این عادت هایی را که ما را در سطح پایین تر نگه می دارند، ترک کنیم؟ انگیزه ای که باعث می شود بازیکن بگوید "من می توانم بیشتر باشم - من بیشتر می خواهم" یک مهارت معمولی است که می توان آن را آموزش داد.
در روز مسابقه یا به آرزوهای شخصی خود می رسیم یا در عادات خود غرق می شویم.
در اینجا چیزی است که ما می توانیم تغییر دهیم تا توسعه عاداتی را که منجر به تعالی می شود، ارتقا دهیم. اگر مربیان بخواهند عشق بازی را تربیت کنند، باید روی دو حوزه تمرکز کرد.
- مدرسه فوتبال در کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج
پشتیبانی از استقلال بازیکن:
استقلال بازیکن با انگیزه درونی مرتبط است که توسط روانشناسان ریچارد رایان و ادوارد دسی در سال 1977 پیشنهاد شد.
در یک زمینه ورزشی، می توان آن را به عنوان احساس آزادی یک بازیکن در جایی که احساس می کند می تواند انتخاب های خود را انجام دهد، تعریف کرد. برعکس زمانی است که بازیکنان احساس میکنند توسط یک مربی کنترل میشوند.
"مربیگری خوب هم از استقلال بازیکن و هم از انگیزه درونی حمایت می کند..."
استقلال بازیکن یک احساس شخصی است که او آزادی دارد تا اعمال خود را تنظیم کند و این اختیار را دارد که برای خود انتخاب کند، هم از نظر تصمیم گیری در بازی و هم در مورد حرفه ورزشی گسترده تر.
بازیکنانی که در موقعیتهایی قرار میگیرند که استقلال آنها حمایت میشود، بیشتر انگیزههای درونی دارند - این زمانی است که بازیکنی میخواهد بازی کند، زیرا او این ورزش را به خودی خود ارزشمند میداند.
هیچ پاداش خارجی لازم نیست. بازیکنان با انگیزه ذاتی کسانی هستند که عاشق بازی هستند.
مربیگری خوب هم از استقلال بازیکن و هم از انگیزه درونی پشتیبانی می کند. تحقیقات می گوید این به معنای انجام موارد زیر است:
همدل باشید: به بازیکنان زمان بدهید تا عادت های بد را اصلاح کنند.
گزینه های پیشنهادی: راه هایی برای تصحیح اشتباهات ارائه دهید و به بازیکنان اجازه دهید انتخاب کنند که چه چیزی را ترجیح می دهند.
ارائه اهداف روشن و واقع بینانه: به عبارت دیگر، یک استراتژی واضح و بزرگ که اصلاح را در زمینه قرار می دهد.
از اظهارات مربوط به شخصی بپرهیزید: نقد رفتار مربوط به ورزش است و نه شخصیت بازیکنان.
نقد را با جهت روشن جفت کنید: هنگام ارائه بازخورد در مورد عملکرد ضعیف، نکات روشنی ارائه دهید.
از انگیزه تسلط حمایت کنید:
دومین عنصر عشق به بازی توسط محققان به عنوان "انگیزه تسلط" توصیف شده است. این زمانی است که یک بازیکن رانده می شود تا بر جنبه های ورزش خود مسلط شود.
بازیکنی که انگیزه تسلط بالایی دارد به سمت پیشرفت خود سوق داده می شود و خود را فردی می بیند که باید شکست بخورد. این در مورد بهتر شدن است، زیرا شخص به سمت استادی مثلاً فوتبال سوق داده می شود - و این با انگیزه عملکرد متفاوت است.
بازیکنانی که انگیزه کسب مهارتها را دارند و همیشه پیشرفت میکنند، به رقابت با خودشان سوق داده میشوند، با شایستگی عملکرد بهتری را نشان میدهند، به نظر خودشان خوب به نظر میرسند و بازخورد دیگران را به عنوان راهنمایی برای انجام بهتر انجام میدهند.
بازیکنان تسلط محور برای یادگیری مهارت های جدید و به کار بردن آنها، استفاده از بازخورد بازیکنان و مربیان، ادامه دادن در مواجهه با چالش، و ریسک کردن و نوآوری انگیزه دارند. به عبارت دیگر، آنها مربیگری هستند و هم انعطاف پذیری و هم اعتماد به نفس را نشان می دهند.
در مقابل، انگیزه عملکرد زمانی است که بازیکنان انگیزه پیشرفت را داشته باشند زیرا می خواهند بازخورد عملکرد خود را داشته باشند.
بازیکنی که با انگیزه عملکرد هدایت می شود، خواهان تایید دیگران است - این شکل از انگیزه، "انگیزه خود محور" نیز نامیده می شود.
در درازمدت، این بازیکنان شایستگی کمتر، انعطاف پذیری کمتر، نرخ بالای ترک تحصیل، رفتار ورزشی ضعیف و تضعیف ترکیب جو مثبت تیم را نشان می دهند.
همانطور که در هفته گذشته بحث شد، این سیستم های پاداش هستند که به انگیزه عملکرد منجر می شوند. مربیگری خوب شامل انجام کارهای کوچکی است که انگیزه مهارت را تربیت می کند.
این به معنای اجتناب از مقایسه مستقیم بازیکنان است. نگویید «آیا امروز از احسان بهتر بودی؟»، «تکنیک پاس احسان بهتر از تکنیک توست» یا حتی «تو بهترین تیم هستی».
در عوض، مهارتها و تکنیکهایی را که انجام میدهند، بررسی کنید
وقتی میخواهید بازیکنان را با هم مقایسه کنید، خوب رفتار میکنید - به عنوان مثال، «به دقت تماشا کنید که آرشام چگونه توپ را دریافت میکند. او را در حال انجام چه کاری می بینید؟».
کلید ایجاد انگیزه تسلط، آموزش بازیکنان برای شناسایی اهداف خود است. هدف گذاری برای ارتقای انگیزه مهارت بسیار مهم است، بنابراین مربیان باید بازیکنان را تشویق کنند تا از S.M.A.R.T استفاده کنند. دستورالعمل های هدف گذاری
اهداف خاص: درک آسان ("شانه خود را در طول بازی بررسی کنید").
اهداف قابل اندازه گیری: به بازیکنان احساس موفقیت قوی بدهید ("12 ساعت در هفته توپ را لمس کنید").
اهداف قابل دستیابی: نگهداری آسان ("در طول بازی خود سه پاس موفق انجام دهید").
اهداف واقع گرایانه: می تواند خاص بازیکن باشد ("دریبلی که را که در حال تمرین بودید انجام دهید").
اهداف به موقع: امکان توسعه در یک بازی یا در طول یک فصل را فراهم می کند ("به بهبود بازی خود در طول فصل ادامه دهید").
برخی از محققان از این واقعیت مشهور شروع کردند که پاداش ها عشق به بازی را از بین می برند. آنها دریافتند که بازیکنانی که می توانند حس آزادی را توسعه دهند می توانند در برابر اثرات مخرب پاداش ها مقاوم باشند.
اگر بتوان به آنها کمک کرد تا استقلال خود را توسعه دهند، پاداش ها بر افراد تأثیر نمی گذارد. فرمول ساده است - اگر بازیکنانی را می خواهید که عاشق بازی هستند، از استقلال بازیکن و انگیزه تسلط پشتیبانی کنید.
حرکت رو به جلو
نکته پایانی این است که مربیان می توانند فرهنگی ایجاد کنند که در آن بازیکنان به سطوح بالاتری از برتری در تمام جنبه های ورزش خود دست یابند، خواه مهارت های فنی، هوش تاکتیکی، تمرین بدنی یا تسلط روانی بر خود باشند.
مربیان نقش بزرگی در ایجاد بازیکنانی دارند که سطح رفاه بالاتری داشته باشند و توانایی بازگشت در مواجهه با چالش را داشته باشند. مهمتر از همه، مربیان می توانند نقش بزرگی در ایجاد بازیکنانی ایفا کنند که به دلیل عشق بازی کردن، در کنار هم بمانند.
مربیان در ایجاد بازیکنانی نقش دارند که در کنار هم بمانند زیرا آنها عاشق بازی هستند...
بازیکنانی که صادقانه از فرصت ها و انتظارات خود در بازی خوانده شده اند، انگیزه ای سالم و قوی برای ادامه در هر سطحی که برایشان مناسب است خواهند داشت.
بیایید برخی از چیزهایی را که در مورد تحقیقات می دانیم، در نظر بگیریم و زمانی که مربیان برای مجوزهای خود تلاش می کنند، آن را در عمل به کار ببریم. این بدان معناست که به مربیان آموزش دهید که چگونه فرهنگی ایجاد کنند که به عادت سمی پاداش آلوده نباشد و آنها را بر اساس توانایی آنها در پرورش چنین فرهنگی ارزیابی کنید.
تغییرات اساسی دیگری نیز وجود دارد که می توانیم برای حمایت از عشق بازی ایجاد کنیم. فوتبال در حال تبدیل شدن به یک تجارت بزرگ در سرزمین مادری من ایران است.
نزدیک شدن به جام جهانی مردان در سال 2026 [به میزبانی کانادا و ایالات متحده] همگی به این واقعیت اشاره دارد که فوتبال در حال تبدیل شدن به یک سرمایه گذاری پرسود است. این می تواند یک خطر بزرگ یا یک فرصت عالی باشد، بسته به اینکه چگونه سرمایه گذاری کنیم.
مطالعه ای که در سال جاری بر اساس نمونه کوچکی از ورزشکاران حرفه ای منتشر شد، زاویه مهمی را در سرمایه گذاری نشان داد. تمرکز بر کسب و کار سرمایه گذاری آسان می شود، اما محققان خاطرنشان کردند که دیدن بازیکنان به عنوان مهم ترین منبعی که یک باشگاه در اختیار دارد مهم است.
سرمایه گذاری باید ابتدا به سمت بازیکنان و در مرحله بعد باشگاه ها یا نهادهای نظارتی هدایت شود. سرمایه گذاری در توسعه بازیکنان چیزی است که برای موفقیت واقعی یک سازمان مهم است.
چه کاری می توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم در مورد سرمایه گذاری به گونه ای فکر می کنیم که پیشرفت بازیکنان را در اولویت قرار دهد؟ ما میتوانیم ورزشکاران را ارتقا دهیم و از طریق تجهیزات بهبودیافته، تیمهای برتر، پول بیشتر برای مسابقات، پول برای ریکاوری و مربیان بسیار ماهر به رشد بیشتر آنها کمک کنیم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را مطالعه کنید.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.