87 دقیقه ای که تعیین می کند یک بازیکن چقدر خوب است (در 87 دقیقه که توپ را در اختیار ندارید چه می کنید؟)
87 دقیقه ای که تعیین می کند یک بازیکن چقدر خوب است
"در 87 دقیقه که توپ را در اختیار ندارید چه می کنید؟ این چیزی است که تعیین میکند بازیکن خوبی هستید یا نه." - یوهان کرایف
از آنجایی که وینگرها و مهاجمان می توانند در طول بازی حداقل 180 ثانیه را روی توپ بگذرانند، کاری که وقتی توپ را در اختیار دارند انجام می دهند سهم بسیار کمی در طول 90 دقیقه بازی فوتبال دارد. بزرگترین و هیجانانگیزترین جنبه تجزیه و تحلیل فوتبال در حال حاضر این است که بفهمیم حرکات بازیکن چگونه فضا ایجاد میکند، چگونه میتوانیم به آنها کمک کنیم تا این حرکت را بهبود بخشند و اندازهگیری نحوه مشارکت افراد در تیم هنگام خارج شدن از توپ.
در مقاله قبلی خود، بر سه منطقه سیرلو تاکید کردیم: منطقه 0 روی توپ است. منطقه 1 پشتیبانی متقابل است. و منطقه 2 همکاری تاکتیکی است. در آن مقاله، به یک بازیکن کهنالگوی منطقه صفر، آداما ترائوره، نگاه کردیم که مهارتهای دریبلزنیاش را میسنجید، و در مقاله قبلی، به نحوه استفاده از کنترل زمین برای بهبود همکاری تاکتیکی منطقه ۲ نگاه کردیم. اکنون روی منطقه 1، منطقه حمایت متقابل تمرکز می کنیم. در اینجاست که میتوان بسیاری از جنبشهایی را که کرایف بیشتر از همه قدردانی کرد، یافت.
بیایید با یک مثال شروع کنیم. مارکوس رشفورد از منچستریونایتد در بال چپ در حال دویدن است و با این کار او فضایی را برای دریافت توپ باز می کند. سایه قرمز در قسمت بالای شکل ارزش آن فضا را نشان می دهد.
مقدار فضا با استفاده از ترکیب دو مدل ریاضی محاسبه می شود. اولین مورد، کنترل زمین است، که احتمال موفقیت یک پاس را به ما می گوید. برای محاسبه این احتمال، فیزیک یک پاس را مدل می کنیم: آیا توپ به هدف خود می رسد یا قطع می شود؟ دوم احتمال گلزنی منچستریونایتد در صورت موفقیت آمیز بودن پاس است. این با استفاده از یک مدل یادگیری ماشین محاسبه می شود. ما دادههای بسیاری از پاسهای مشابه قبلی را در یک مدل آماری وارد میکنیم و بررسی میکنیم که چه تعداد به یک هدف منجر شده است. ضرب این دو اندازه گیری به ما امکان می دهد تا احتمال اینکه پاس به راشفورد منجر به گل شود را تخمین بزنیم.
نکته مهم این است که ما میتوانیم این مقدار را به run اختصاص دهیم، حتی اگر رشفورد پاس را دریافت نکند یا (همانطور که در واقع برای این پاس خاص وجود داشت) اگر وزن پاس ضعیف باشد و راشفورد برای دریافت آن مجبور به کاهش سرعت شود.
نمونه ای که این موضوع را نشان می دهد در زیر قابل مشاهده است. اکنون بازیکن مورد علاقه لوک شاو است که در جناح چپ همپوشانی دارد. دو تصویر نشان می دهد که چگونه او ابتدا شتاب می گیرد و فضایی را در سمت چپ باز می کند. دوباره، مدل ما مقدار فضای پایین بال را نشان می دهد. در این حالت پاس به او نمی رسد، بلکه در مرکز می رود. اما ارزش هم از این واقعیت ناشی می شود که مدافعان باید حرکت کنند تا او را ببندند و فضاهای جدیدی را باز کنند و هم از این واقعیت که او یک گزینه پاس اضافی فراهم می کند.
این چارچوب، برای محاسبه احتمال موفقیت یک پاس و احتمال نتیجه آن در یک گل، نامهای مختلفی دارد. در مقاله قبلی که در سال 2019 به همراه فران پرالتا (اکنون دانشمند داده باشگاه اتلتیک)، خاویر فرناندز (دانشمند ارشد سابق داده در بارسلونا) و پابلو پیناکرس-آرس (مربی تیم زنان هاماربی) نوشته شده، آن را PP*PI نامیدیم. در جایی که PP احتمال موفقیت پاس است و PI مخفف تأثیر زمین است، احتمال اینکه پاس منجر به یک هدف شود. در مقاله دیگری، فرناندز و همکارانش معیار مشابهی را EPV (ارزش مالکیت مورد انتظار) نامیدند. این تفاوتهای نامگذاری به این دلیل است که روشهای یادگیری ماشینی متفاوتی وجود دارد که میتوان از آنها برای تعیین مقادیر استفاده کرد، اما اصل فوتبال یکسان است: هر چه مقدار فضای باز شده توسط بازیکن بیشتر باشد، پاس بهتر است.
در حال حاضر، ما این معیار را تهدید مورد انتظار خارج از توپ، به دنبال اصطلاح معروفتر، اهداف مورد انتظار، می نامیم. همانطور که در مقاله بعدی خواهیم دید، یک هدف مورد انتظار احتمال گل شدن یک شوت است. به طور مشابه، آنچه را که ما PI یا احتمال یک پاس منجر به گل مینامیم، میتواند به عنوان تهدید مورد انتظار (روی توپ) برچسبگذاری شود. من (On-Ball) را در پرانتز قرار می دهم زیرا معمولاً در این زمینه فقط می گوییم تهدید مورد انتظار. در نهایت، در ادامه این دو تعریف، تهدید مورد انتظار خارج از توپ، چیزی است که در این مقاله به آن پرداخته ایم. ارزشی است که با حرکت بازیکنی که توپ را دریافت نمی کند ایجاد می شود.
تهدید مورد انتظار خارج از توپ نقطه شروعی برای پرداختن به چالش 87 دقیقه ای یوهان کرایف است. من در مورد نقطه شروع می نویسم، زیرا هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. دویدن های هجومی تنها یکی از طیف وسیعی از فعالیت هایی است که بازیکنان در منطقه 1 انجام می دهند. به یاد داشته باشید، فوتبال یک ورزش پیچیده است، ما باید نسبت به آنچه می توانیم به دست آوریم متواضع باشیم. هیچ معادله ای وجود ندارد که بازی را حل کند. تنها چند نمونه از فعالیت های منطقه 1 عبارتند از: پرس در یک سوم پایانی، علامت گذاری مرد و ناحیه ای در محوطه جریمه، ایجاد فشار بر روی پاس ها در خط هافبک، دویدن برای ایجاد فضا برای دارنده توپ، دفاع سانتر.
لیست ادامه دارد و ادامه دارد.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
- بهترین مدرسه فوتبال کرج کجاست؟ (بهترین آکادمی فوتبال در کرج)
- بهترین باشگاه و مدرسه فوتبال در کرج (مدرسه فوتبال خوب در کرج)
- بهترین مدرسه فوتبال کرج
- مدرسه فوتبال کودکان در کرج
- استعدادیابی فوتبال در کرج