بسته
(0) کالا
هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
بخش های آکادمی فوتبال دُرفَک البرز
    فیلترها
    Preferences
    جستجو
    خبرخوان

    مقالات دُرفَک

    راهنمای مداخلات یک مربی فوتبال
    0 راهنمای مداخلات یک مربی فوتبال

    راهنمای مداخلات یک مربی فوتبال
    مشاوره مربیگری
    توسط سعید رنجبر

    دنیای فوتبال مملو از دانش و اطلاعات است که بسیاری از آنها قابل اعتماد و مفید هستند - اما برخی قطعاً اینطور نیستند.


    کسانی از ما که درگیر مربیگری و آموزش بازی هستیم باید بتوانیم چیزهای مهم را از بی اهمیت و قابل اعتماد را از بدنام جدا کنیم. ما باید به وضوح بدانیم که چه اطلاعاتی را باید در اختیار بازیکنان قرار دهیم و چه زمانی و چه چیزهایی را به حال خود رها کنیم.


    مداخلات اقداماتی هستند که برای بهبود وضعیت، چه در تمرین و چه در روز مسابقه، برای کل گروه یا افراد درون آن انجام می‌شوند.


    این مداخلات باید به طور مثبت به محیط یادگیری و تمرین بازیکنان کمک کند.


    بازیکنان همیشه باید احساس کنند که مربی آنها پشت و پناه آنها و بهترین مدافع منافع آنها و در قلب او هستند. این باعث ایجاد اعتماد می‌شود، که اگر قرار است یادگیری و تمرین عمدی مؤثر انجام شود، بسیار مهم است. مداخلات خوب در این فرآیند نقش اساسی دارند.

     

    بنابراین، پایه گذاری مربیگری خود بر این فرض که تنها یک راه درست برای انجام کارها وجود دارد، کمی مشکل ساز است.

     

    "مداخلات باید به طور مثبت به یادگیری و محیط بازیکنان کمک کند..."


    راه های مختلفی وجود دارد که مربیان می توانند برای حمایت از بازیکنان خود مداخله کنند.

     

    انواع مداخله
    مداخلات کار ساده‌ای است که به خوبی انجام می‌شود و از دو طریق می‌توان به آن دست یافت: با نشان دادن یا صحبت کردن.


    در حال نمایش

     

    نمایش را می توان از طریق تجزیه و تحلیل و فیلم انجام داد، اما بیشتر اوقات از طریق نمایش در زمین در طول تمرین، یا در وقفه های بازی در روزهای مسابقه، برای نشان دادن جنبه های فنی یا تاکتیکی بازی انجام می شود.


     زبان بدن می تواند ابزار بسیار مفیدی برای کمک به مربی برای نشان دادن تمرکز کاری که بازیکنان انجام می دهند باشد.


    مهم است که مربی تأثیر زبانی که برای همراهی آنها استفاده می شود را درک کند.


    نشان دادن اغلب با یک توضیح شفاهی پشتیبانی می شود، که باید به روشن شدن آنچه نشان داده شده و آموزش داده می شود کمک کند.


    نحوه صحبت کردن و زبانی که به کار می برید تا حد زیادی به موسیقی روحی ای که می خواهید تنظیم کنید کمک می کند و محیط یادگیری و تمرین را برای بازیکنان ایجاد می کند.


    فیلم های آموزشی باید واضح، ساده، نمونه دقیق و قابل دستیابی برای بازیکنان باشد.

    اگر می‌دانید که بازیکنی در گروه شما می‌تواند آنچه را که به دنبالش هستید اجرا کند، و آنها آماده نشان دادن هستند، از اینکه از آنها بخواهید این کار را انجام دهند نترسید.
    آنها باید به عنوان دستورالعمل عمل کنند، نه مطلق، و مربی باید با دقت برای اعزام آنها آماده شود. در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

     

    وقتی به بازیکنان جوان نشان می دهید، به ویژه از سرعت انجام اقدامات، نسبت به گروه سنی که با آن کار می کنید، آگاه باشید.


    به عنوان مثال، محدوده ای را در نظر بگیرید که پاس ها از آن عبور می کنند. یک پاس مورب 30 یاردی ممکن است برای بزرگسالان قابل دستیابی باشد، اما بیشتر نوجوانان 12 ساله آن را کاملاً یک چالش می دانند.

     

    2. در نظر بگیرید که چه کسی کار خواسته شده را انجام می دهد:

     

    بزرگسالان اغلب می توانند چیزهایی را که برای جوانان سخت می بینند آسان جلوه دهند. بنابراین می توان از سایر بازیکنان جوان گروه برای نشان دادن تمرین خوب استفاده کرد.


    اگر بازیکنی در گروه شما وجود دارد که می‌دانید می‌تواند چیزی را که به دنبالش هستید اجرا کند، و آنها آماده نمایش هستند، از درخواست این کار نترسید.

     

    3. به جایگاه بازیکنان فکر کنید

     

    یک تصویر ممکن است ارزش هزار کلمه را داشته باشد - اما اینکه بازیکنان از کجا مشاهده کنند نیز بسیار مهم است.


    یک زاویه دید متفاوت ممکن است تصور کاملاً متفاوتی از نحوه اجرای یک عمل ایجاد کند.


    برای اینکه نمایش مؤثر باشد، بازیکنان باید بدانند که باید به دنبال چه چیزی باشند - و به آن نگاه کنند تا مطمئن شوند که چیزها را از همان نقطه نظر مربی می بینند.

     

    4. نمایش را به بازی پیوند دهید

     

    بازیکنان همچنین باید از هدف عمل قدردانی کنند تا بتوانند آن را در یک زمینه قرار دهند.


    این عمل را به انتظاری مرتبط کنید که چگونه می توان از آن به طور موثر در یک موقعیت تمرین یا مسابقه استفاده کرد.

     

    5. بازیکنان را به انجام آنچه نشان داده شده تشویق کنید

     

    در مورد انسان ها، اگر به سادگی چیزی به آنها بگویید فراموش می کنند. اگر به آنها نشان دهی، آن را به خاطر خواهند آورد. اما اگر اگر آنها را وادار به انجام این کار کنید، آنها به احتمال زیاد آنچه از آنها خواسته می شود را درک می کنند و می توانند آن را در تاریخ بعدی عملی کنند.


    در نظر بگیرید که چگونه می توانید بازیکنان را وادار کنید که نمایش را در آنجا تکرار کنند یا کمی بعد در موقعیت بازی این کار را انجام دهند.

     

    صحبت كردن:


    مداخلات گفتاری مربی را می توان به روش های مختلف و با استفاده از ابزارهای مختلف اجرا کرد.


    مربیگری یک هنر ظریف است، چندوجهی و وابسته به آنچه شما مربیگری می کنید، سن و مهارت بازیکنان، اندازه و خلق و خوی گروه، آب و هوا، اخلاق باشگاه، شخصیت مربی، آنچه که برای آنها اهمیت دارد. در مورد و مهمتر از همه، هدف و اهداف کلی کوچینگ درست است.


    نحوه مربیگری شما بستگی به این دارد که چه کسی را مربیگری می کنید و برای چه چیزی آنها را مربیگری می کنید.


    بنابراین هر یک از ابزارهای زیر باید هر بار بسته به عوامل فوق انتخاب شوند.

     

    1. آموزش مستقیم


    به بازیکنان بگویید چه کاری انجام دهند و چگونه آن را انجام دهند. این اغلب چیزها را به درست و غلط خلاصه می کند.

     

    2. سوال پرسیدن


    استفاده از سؤالات «چه؟» به مربی اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری کسب کند. به عنوان مثال: "چه چیزی شما را متوقف می کند؟" «اگر می توانستی...؟»؛ "اگر این کار را می کردی؟"


    استفاده از سؤالات «چگونه؟» به مربی این امکان را می‌دهد تا عمیق‌تر کند. به عنوان مثال: "چگونه می توانید ببینید که چه کاری باید انجام شود؟" یا "چند لمس نیاز دارید تا بچرخید؟"

     

    3. تحریک و سپس گوش دادن فعال


    این کار مربی را قادر می‌سازد تا در صورت لزوم، تمرکز را تغییر مسیر دهد، سپس برای دقت یا جزئیات درخواست کند و بررسی کند.


    به عنوان مثال: «در این شرایط، چه چیزی را امتحان می‌کنید؟»، سپس: «این چگونه به شما و واحد [یا تیم] کمک می‌کند؟».

     

    4. شرایط و قیود


    اینها به مربی اجازه می‌دهد افراد، واحدها و گروه‌ها را متمرکز کند و به آنها اجازه می‌دهد تا روی جنبه خاصی از بازی تمرکز کنند تا تکنیک‌ها را در حین بازی آزاد یا تمرین تقویت کنند.


    مثال‌ها می‌تواند شامل «بدون تکرار پاس» باشد، به این معنی که بازیکن نمی‌تواند توپ را به کسی که آن را به او داده است بدهد، تشویق به مشارکت بازیکن سوم، یا «شما نمی‌توانید دو بار پشت سر هم توپ را به عقب پاس دهید». برای تشویق بازی رو به جلو

     

    5. چالش ها


    اینها مربی را قادر می سازد تا بازی ماهرانه را تشویق کند، زیرا تصمیم گیری در طول تمرین یا بازی را به خطر نمی اندازد.


    مثال‌هایی از این موارد عبارتند از: «به دنبال فرصت‌هایی باشید که با یک یا دو لمس توپ را به جلو منتقل کنید» یا: «سعی کنید توپ روی بدن شما حرکت کند و به عنوان اولین اقدام به جلو بازی کنید».


    زبان در اینجا مهم است. هرگز نباید به این معنا باشد که بازیکن باید کاری را انجام دهد، بلکه باید به سادگی به آنها پیشنهاد کند که به دنبال زمان مناسب برای اجرای آن عمل باشند، بنابراین تصمیم گیری و تکنیک های مورد نیاز برای انجام آن را افزایش می دهد.


    چالش ها و سوالات نیز می توانند با هم برای تسریع در یادگیری استفاده شوند. به عنوان مثال: «زمانی که بهتر است روی شانه داخلی یا خارجی علامت گذاری شود، ورزش کنید. کدام طرف به شما در رهگیری و راه اندازی ضد حملات کمک می کند؟».


    چالش و سوال را می توان به طور همزمان ارائه کرد، یا در طول جلسه به سرعت پرداخت. می‌توانید چالش را پیشنهاد دهید، ببینید یک بازیکن چگونه پیش می‌رود، و سپس سؤال را اضافه کنید تا آنها را تشویق کنید که بیشتر درباره آن فکر کنند.

     

    6. اصلا صحبت نکنید


    همچنین به عنوان "غفلت ماهرانه" شناخته می شود، این زمانی است که مربی از بازیکنان عقب نشینی می کند و به افراد، واحدها و گروه اجازه می دهد مسئولیت بیشتری را برای یادگیری و تمرین خود بپذیرند، که به آنها فضا و زمان می دهد تا بدون وقفه و تداخل کار کنند.

    از مداخلات می توان برای هدف قرار دادن افراد، واحدها یا کل گروه استفاده کرد

    کار با افراد و واحدها


    درک این نکته مهم است که همه ابزارهای مربیگری که در بالا توضیح داده شد می توانند برای کمک به گروه به عنوان یک کل، واحدهای درون گروه یا افراد درون واحد استفاده شوند.


    این به ما این امکان را می دهد که مربیگری خود را با نیازهای گروهی، واحدی یا فردی خاص تنظیم کنیم.


    به عنوان مثال، به سه بازیکن خط میانی بسته به نیازهایشان، می‌توان وظایف مختلفی را بر عهده گرفت:

    بازیکن 1 - چالش: سعی کنید اجازه دهید توپ روی بدن شما حرکت کند و به عنوان اولین اقدام به جلو بازی کنید.
    بازیکن 2 - محدودیت: بدون پاس تکراری.
    بازیکن 3 - محدودیت: حداکثر فوتبال دو لمسی. همچنین می‌توان به بازیکنان وظیفه‌ای مشابه داد، اما بر اساس اینکه چگونه دوست دارند درگیر شوند و یاد بگیرند، آن را به روش‌های مختلف ارائه کنند. به عنوان مثال، واحد دفاعی را می توان به روش های زیر راه اندازی کرد.
    "چالش ها و سوالات را می توان با هم برای تسریع در یادگیری استفاده کرد..."

    دفاع کناری راست - چالش: به دنبال فرصت هایی برای ارسال توپ به جلو با یک و دو لمس باشید.
    مدافع میانی راست - سوال: برای پاس دادن سریع توپ به بازیکنان خط میانی خود به چند لمس نیاز دارید؟
    دفاع میانی چپ – چالش: زمانی که بهتر است توپ را به بازیکنان خط میانی خود پاس دهید یا با توپ بدوید، تمرین کنید.
    دفاع کناری چپ - سوال: پاسی که از هم تیمی هایتان دریافت می کنید چگونه به شما کمک می کند تا به سرعت به بازیکنان خط میانی خود پاس بدهید؟

    فرآیند بررسی اقدام


    فرآیند بازبینی اقدام راهی برای بررسی اهداف و مقاصد یک جلسه، مسابقه یا دوره است

    در حال برآورده شدن هستند، و در غیر این صورت، به ما این امکان را می دهند که بهتر از آنها حمایت کنیم تا برآورده شوند.


    مداخلات می‌توانند نقش کلیدی در فرآیند کلی بررسی کنش داشته باشند.

     

    بررسی های قبل از اقدام


    فرآیند بازنگری کنش می تواند به طور موثر در تمرینات و در روزهای مسابقه استفاده شود زیرا اهداف افراد، واحدها و گروه را تعیین می کند.


    در یک روز مسابقه، بررسی قبل از اقدام می‌تواند به شکل جلسه‌ای باشد تا اهداف مسابقه را بررسی کنیم. در تمرین می تواند هدف و تمرکز کار را تعیین کند و ماهیت فنی یا تاکتیکی داشته باشد.


    برای مثال، می‌توانید شرایطی مانند «بازی حداکثر با دو لمس» یا چالشی مانند «فکر کنید که چگونه می‌توانیم بر مالکیت توپ در وسط تیم مسلط شویم» را تعیین کنید.

    توانایی مربی برای پرسیدن سؤالات خوب و سپس گوش دادن و تأیید پاسخ ها، واقعاً به بررسی درک بازیکنان کمک می کند.

    بررسی های در عمل


    بررسی‌های درون‌اکشن پس از شروع بازی شروع می‌شوند و با هدف کلی کار مرتبط می‌شوند. آنها می توانند هم غیر رسمی و هم رسمی باشند.


    یک بررسی غیررسمی در عمل می‌تواند به سادگی تشویق شود، مانند ضربه زدن به پشت، همراه با یک جمله آرام، «آفرین، پاس واقعاً خوبی بود، واقعاً به موقع».


    یکی از مزیت های اصلی بررسی های درون اکشن این است که برای جلب توجه بازیکنانی که کارها را به خوبی انجام می دهند بسیار خوب هستند.


    به نکته خاصی در مورد زمان بندی در انتها توجه کنید، که به یک بازیکن اجازه می دهد بفهمد چه کاری در مورد کاری که انجام داده است خوب است.


    بررسی رسمی در عمل زمانی است که مربی بازی را متوقف می کند تا جنبه ای مرتبط با تمرکز و هدف کلی کار را برجسته کند.


    این زمانی بسیار مفید است که به بازی خوب اشاره کند، زیرا بازیکنان تصویر مثبتی از آنچه برای موفقیت لازم است دریافت می کنند.

     

    بررسی های بعد از عمل


    بررسی های بعد از عمل یک روش ارزیابی است. هدف آن‌ها کسب یادگیری از تمرین بازیکنان و ارتقای موفقیت برای آینده است.


    آنها زمانی مؤثرتر هستند که مشارکتی باشند و بر بحث و تبادل نظر متمرکز باشند.


    توانایی مربی برای پرسیدن سؤالات خوب، سپس گوش دادن و تأیید پاسخ ها، واقعاً به بررسی درک بازیکنان کمک می کند.


    اغلب اوقات، مرور پس از عمل به یک مونولوگ تبدیل می‌شود، جایی که مربی به سادگی نکاتی را که می‌خواهد با بازیکنان مطرح کند، مشخص می‌کند.


    مهم است که بازیکنان به جای اینکه چه اتفاقی بیفتد، روی اتفاقی که افتاده تمرکز کنند.


    یک بررسی خوب پس از عمل به آن‌ها کمک می‌کند آنچه را که خوب پیش رفت، آنچه می‌تواند بهتر باشد و آنچه برای بهبود اوضاع باید انجام شود، مشخص کنند.


    بررسی های بعد از عمل در روزهای مسابقه می تواند مشکل باشد. احساسات ممکن است بالا باشد، چه تیم پیروز شده باشد، چه تساوی داشته باشد و چه باخته باشد.


    اگر مربی بخواهد عملکرد فردی و تیمی را با موفقیت مرور کند، قضاوت در مورد روحیه بسیار مهم است.


    مربی که بازیکنان را بهتر از هرکسی می شناسد باید تماس بگیرد. سپس بحث‌های بعد از بازی را می‌توان بر این اساس انجام داد و حتی ممکن است تا جلسه تمرین بعدی باقی بماند.

     

    خلاصه
    مربیان دائماً با وظیفه پیچیده ایجاد تعادل در ساختار و سازمان با انتخاب و آزادی بیان روبرو هستند.


    تعادل مناسب یک محیط بهینه را برای انجام آن فرآیند مرموز و دست نیافتنی ایجاد می کند که ما آن را "یادگیری" می نامیم.


    استفاده از مداخلات، و استفاده خوب از آنها، می تواند راه درازی برای افزایش یادگیری و پیشرفت بازیکن داشته باشد.

     

    هفت نکته برتر هنگام مداخله به عنوان مربی:


    هر زمان که ما مداخله می کنیم، باید برای بازیکنان مفید باشد و به گونه ای ارائه شود که درک را تقویت کند، به آنها اعتماد به نفس بدهد تا کارها را امتحان کنند، در مقابل مرزهای آنچه قبلاً می دانند و انجام می دهند راحت باشند. این صرفا فرصتی برای برجسته کردن اشتباهات بازیکنان نیست.


    به خاطر آن مداخله نکنید - متقاعد باشید که چیز مفیدی برای مشارکت دارید. پس از تعیین تکلیف جدیدی برای بازیکنان، آنها به زمان نیاز دارند تا نفس بکشند و مسائل را مرتب کنند، بنابراین آنها را رها کنید تا ببینند از قبل چه می دانند و می توانند انجام دهند.
    خیلی سریع به داخل شیرجه نروید حتی اگر این اشتباه عجیب اینجا و آنجا انجام می شود، مراقب بازیکنان باشید که خودشان همه چیز را درست می کنند (این یادگیری در دنیای واقعی است). این تصمیم شماست که بپرید یا نه. قبل از حرف زدن و تصدی مسئولیت، مراقب باشید و فکر کنید. برای نفس کشیدن هم به خودتان فرصت بدهید.
    مداخلات خود را واضح، سریع و دقیق بیان کنید.
    یکباره زیاد ندهید یک مربی خوب بازیکنان خود را به چالش می کشد و چیزها را توضیح می دهد، اما این کار را با سرعتی انجام می دهد که به آنها اجازه می دهد اطلاعات جدید را در تخصص در حال توسعه خود بگنجانند.
    بر اساس نیازهای گروه، واحد یا فرد و شرایط داده شده به روش های مختلف مداخله کنید.
    مداخلات بالقوه خود یا گزینه های خود را برای آنها برنامه ریزی کنید. اگر به اندازه کافی برای اهداف و مقاصد جلسه خود برنامه ریزی کرده اید، باید بدانید که می خواهید از آن چه چیزی به دست آورید. بنابراین، می توانید برای چیزهای مختلفی که ممکن است در جلسه خود یا در یک روز مسابقه ببینید، برنامه ریزی کنید و در نظر بگیرید که چگونه ممکن است بخواهید مداخله کنید.

    البته هرچه بازیکنان خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید این کار را انجام دهید. با این حال، هدف این است که با آن سخت نگیریم. می‌توانید ایده‌های مداخله‌ای را در جیب پشتی خود داشته باشید، اما مهارت این است که بدانید از کدام یک، چه زمانی استفاده کنید، و مهم‌تر از همه، چگونه از آنها استفاده کنید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

    باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

    درفک البرز