بسته
(0) کالا
هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
بخش های آکادمی فوتبال دُرفَک البرز
    فیلترها
    Preferences
    جستجو

    ایجاد الگوهای بازی در فوتبال که برنده مسابقات هستند | درفک البرز

    ایجاد الگوهای بازی در فوتبال که برنده مسابقات هستند | درفک البرز

    تجزیه و تحلیل فوتبال فقط اعداد نیست. این در مورد ایجاد الگوهای بازی است که برنده مسابقات است. در اینجا، ما نگاه می کنیم که مربیان چگونه می توانند با دانشمندان داده کار کنند تا دقیقاً این کار را انجام دهند.

    ما به این موضوع نگاه کردیم که چگونه اعداد واحد، در قالب شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) می‌توانند به کل باشگاه - بازیکنان، مدیر و کادر مربیگری، هیئت مدیره و حتی هواداران - کمک کنند تا با هم همکاری کنند.

    یک هدف به وضوح تعریف شده آماری که روی آن تمرکز کردم «قانون پنج ثانیه» بود: اندازه‌گیری تعداد دفعاتی که یک تیم در عرض 5 ثانیه توپ از دست داده را پس می‌گیرد.

    داشتن یک KPI که موفقیت را در زمین اندازه گیری می کند یک چیز است، یافتن راه های جدید برای ایجاد آن موفقیت کاملاً چیز دیگری است. اینجاست که الگوها وارد تجزیه و تحلیل می شوند: چگونه تیم را برای بهبود عملکرد سازماندهی کنیم؟

    نمونه موفق منچستر سیتی


    اغلب، زمانی که درباره «قانون 5 ثانیه در فوتبال» می شنویم، به ما می گویند که نکته کلیدی این است که بازیکنان بلافاصله پس از از دست دادن توپ، حریف را فشار دهند. این قطعا مهم است ما برای موفقیت به تعهد همه بازیکنان نیاز داریم. اما تعهد به خودی خود کافی نیست. ما همچنین به سازماندهی نیاز داریم. ما به الگوی موقعیتی و فضایی صحیح نیاز داریم.

    تصویر زیر موقعیتی را در دقیقه 77 دیدار منچسترسیتی مقابل منچستریونایتد در فصل 2020/21 نشان می دهد.

    آنالیز بازی درفک البرز

    منچسترسیتی با چهار بازیکن در محوطه جریمه حمله می کند. آنچه در اینجا می خواهم توجه شما را به آن جلب کنم موقعیت سه بازیکن است:

    کوین دی بروین (17) که بیرون از محوطه جریمه است،
    ایلکای گوندوگان (8) که در راه است به داخل جعبه و
    الکساندر زینچنکو (11) که در سمت راست پایین تصویر است.
    ما همچنین می‌توانیم این موضوع را از طریق کنترل زمین مشاهده کنیم، که نشان می‌دهد اگر توپ در آن نقطه از زمین بود، کدام بازیکن ابتدا به توپ می‌رسید.

    آنالیز بازی فوتبال درفک البرز و بازی موقعیتی منچسترسیتی

    موقعیت زینچنکو جالب است زیرا پست "رسمی" او در ترکیب دفاع چپ است. با این حال او در مرکز ایستاده است و منطقه هافبک را کنترل می کند. این به دی بروین اجازه می دهد تا در موقعیتی قرار بگیرد که در آن پاس کوتاه دریافت کند و مهمتر از همه، به گوندوگان این اجازه را می دهد تا به درون محوطه جریمه بدود.

    در این مثال خاص، ارسال از سمت چپ ناموفق بود و توپ برای پرتاب به بیرون رفت. اما پس از پرتاب، وضعیت جدید و بسیار مشابهی ایجاد شد. در اینجا موقعیت بازیکنان در هنگام پخش توپ در محوطه است.


    زینچنکو در حال حاضر حتی مرکزی تر است و زمانی که توپ دفع شد، به پای او فرود آمد. سیتی بازی خود را در کمتر از پنج ثانیه تکمیل می کند، تا حدی به این دلیل که دی بروین و محرز پرس می کنند (در حالی که گوندوگان در راه است)، اما همچنین به این دلیل که زینچنکو موقعیت خوبی برای به دست آوردن یک توپ آزاد حاصل از پرس دارد.

    منچسترسیتی با این ترتیب - با بازی کردن مدافعان کناری در نقش هافبک هر زمان که هم تیمی هایشان در یک سوم نهایی توپ را در اختیار داشتند - هم می تواند از ضد حملات جلوگیری کند و هم به سرعت مالکیت توپ را به دست بیاورد. در نتیجه، آنها می توانند بازیکنان بیشتری را در هنگام حمله وارد جعبه کنند.

    سیتی در این دیدار خاص شکست خورد، اما آنها قهرمان لیگ شدند و گل های بسیار کمی دریافت کردند. از نظر بازپس گیری توپ در یک سوم پایانی، در محوطه مقابل دروازه، بهترین های لیگ برتر هستند. در دراز مدت، داشتن یک ساختار مشخص برای بازی به تیم اجازه می دهد تا عناصری را که برای موفقیت مهم هستند، بهبود بخشد.

    استفاده از داده های ردیابی برای بهبود موقعیت


    در مثال‌های بالا، ما فقط موقعیت بازیکنان پخش شده در تلویزیون را ردیابی می‌کنیم، اما با استفاده از داده‌های ردیابی 22 بازیکن (که برای اکثر تیم‌های لیگ خودشان موجود است) می‌توانیم موقعیت‌های همه بازیکنان را ببینیم. با استفاده از این داده ها، می توانیم به بازیکنان نشان دهیم که چگونه فضا را کنترل می کنند، حتی زمانی که فاصله زیادی با توپ دارند. کنترل زمین به روشی قدرتمند برای نشان دادن اینکه چگونه موقعیت هر بازیکن در خارج از توپ بر تصمیمات هم تیمی هایشان تأثیر می گذارد تبدیل می شود.

    در زیر دو نمونه از موقعیت یابی بازیکن آورده شده است که من از آنها برای کمک به بازیکنان برای بهبود موقعیت خود استفاده کرده ام.

    آنالیز-بازی-موقعیتی-منچسترسیتی-سعید-رنجبر-درفک-البرز

    در مثال سمت چپ، مدافع چپ در تیم سبز (بازیکن 11) موقعیتی را در بال خود گرفته است، در حالی که توپ در کادر سمت راست (بازیکن 2) قرار دارد. فلش‌ها نشان می‌دهند که او چگونه می‌تواند موقعیت خود را با حرکت در مرکز تصحیح کند و با انجام این کار، به یکی از هافبک‌های میانی (بازیکن 8) اجازه می‌دهد تا به لبه جعبه نزدیک‌تر شود. در مثال سمت راست، تیم موقعیت بسیار بهتری دارد. دفاع چپ در این مورد (بازیکن 3) به صورت مرکزی آمده است و به تیم اجازه می دهد تا محوطه بیرون محوطه را کنترل کند: 6 حرکت مرکزی و 8 حرکت به سمت لبه محوطه. منچسترسیتی این ایده را یک قدم جلوتر برد

    بیضی چین خورده در شکل سمت راست شکلی صلیب مانند را ایجاد می کند

    الگویی برای دنبال کردن بازیکنان در حالی که پنج بازیکن تلاش می کنند یک پاس موفقیت آمیز را به داخل جعبه انجام دهند، پنج بازیکن دیگر تا آنجا که می توانند فضای مرکزی را پوشش می دهند. یک نکته کلیدی در اینجا این است که - مانند ترکیب غازها که در مقاله اول به آنها نگاه کردیم و همچنین می دانیم که پپ گواردیولا بسیار تحت تأثیر آنها قرار گرفته است - وظیفه بازیکن یافتن نقطه خالی در شکل دفاعی است (در این مورد یک نقطه در صلیب) و آن را اشغال کنید. هیچ برنامه ریزی مرکزی مورد نیاز نیست، فقط درک اینکه کدام موقعیت ها باید پر شوند.

    "شکل متقاطع" پویا که در بالا مورد بحث قرار گرفت بسیار متفاوت از ترکیب بازی تیم است (مانند 4-3-3 یا 4-4-2). وظیفه یک مربی مدرن، بر اساس KPIهای تنظیم شده برای تیم، ارائه این نوع ترکیبات پویا برای موقعیت های مختلف است: از نحوه بازی تیم از عقب گرفته تا روشی که تیم باید در هر موقعیت پرس کند. یک سوم میدان در حالت ایده آل، توصیف هر موقعیت باید با "قوانین سرانگشتی" ساده برای بازیکنان همراه باشد. در پیروی از این قوانین، موقعیت بازی اهمیت کمتری نسبت به اطمینان از حفظ یک شکل خاص دارد.

    تجزیه و تحلیل می تواند مفید باشد، نه تنها در تنظیم KPI های اصلی، بلکه در تجسم اینکه بازیکنان چقدر از قوانین پیروی می کنند که فکر می کنیم عملکرد بهتری داشته باشد. در مثال‌های بالا، از تصاویر کنترل زمین برای ارائه بازخورد مستقیم به بازیکنان استفاده می‌کنیم. در کار خودم، متوجه شده‌ام که بازیکنان به خوبی به این نوع بازخورد بصری پاسخ می‌دهند: آنها فوراً نقاط قوت و ضعف را در موقعیت خود (و هم تیمی‌هایشان) می‌بینند.

    نقش مربی این است که تاکتیک ها را به ترکیبات پویا به خوبی تعریف شده تبدیل کند. نقش دانشمند داده حمایت از مربی با ابزارهایی است که به طور خودکار این موقعیت ها را شناسایی کرده و امکان بازخورد موثر را برای بازیکنان فراهم می کند.

    آنها با هم می توانند الگوهای بازی را ایجاد کنند که در مسابقات پیروز می شود.

    باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

     

    ثبت نام در بهترین باشگاه و مدرسه فوتبال استان البرز و کرج FCDORFAK BEST SOCCER SCHOOL IN ALBORZ AND KARAJ

    نظر خود را وارد نمایید.