چه چیزی بهتر از این موفقیت یک استادیوم، یک معماری برجسته یا یک انطباق خوب با طرح تجاری را تضمین می کند؟ این بحث پایان ناپذیری بین مدیران باشگاه ها، معماران و مدیران پروژه استادیوم است. نماهای دیدنی تمایل به عکاسی و ضبط دارند و حضور آنلاین بسیار خوبی دارند. این می تواند تصویر تیم را از موفقیت و مدرنیته بهبود بخشد. با این حال، این موفقیت را تضمین نمی کند. به خصوص، اگر بقیه طراحی معماری نادیده گرفته شود.
معماری استادیوم باید کاملاً متناسب با خط درآمدزایی باشد و با الگوی بهره برداری خالص یا ترکیبی انتخاب شده توسط باشگاه سازگار شود:
از ورزش های زنده؛
رویدادهایی مانند کنسرت های موسیقی و سایر مسابقات قهرمانی ورزشی؛
از کسب و کارها یا شرکت ها برای تشویق رویدادهای شرکت؛
و از تفریح و سرگرمی با مراکز خرید و اماکن مشابه.
مدیر پروژه، نقش کلیدی را دارد:
در یک دنیای ایدهآل، معمار با طرح تجاری و مدل استادیوم که از ابتدا ساخته میشود یا تجدید میشود، توضیحاتی دریافت میکند. او برای ایجاد یک پروژه مناسب برای بازگشت سرمایه و همچنین ماندگاری در زمان، با آن سازگار می شود. اما همیشه این اتفاق نمی افتد.
یکی از موانع رایج در رسیدن به آن فقدان نقش کلیدی مانند نقش مدیر پروژه استادیوم است. این تخصص به طور کامل در استودیوهای معماری آمریکایی ادغام شده است و آنها به معمار اصلی مشاوره می دهند. این دلیل اصلی این است که در آن کشور پدیده فیل سفید، ورزشگاهی که هرگز بازگشت سرمایه ندارد، زیرا تمایل به استفاده کم از آن دارد یا برای مکانی که پس از پایان رقابتی که برای آن ساخته شده است، مناسب نیست، به سختی وجود دارد. با این حال، این نقش حرفه ای در کشورهای دیگر کمتر محبوب است، جایی که آنها به عنوان یک مشاور خارجی عمل می کنند. این امر منجر به اتخاذ تصمیمات قدرتمند کمتری میشود و باعث میشود بسیاری از مدیران راحتتر از زیباییشناسی طرح پیشنهادی معماری خیره شوند و توجه به بقیه ویژگیها را برای تضمین بازگشت سرمایه فراموش کنند.
استادیوم المپیک توکیو 2020 نمونه بارز این موضوع است. معمار زاها حدید با یک پیشنهاد برجسته که هزینه های اولیه مورد انتظار را سه برابر کرد، برنده مسابقه بین المللی شد. هنگامی که کمیته سازماندهی تصمیم گرفت آن را از صفر شروع کند، آنها تصمیم شجاعانه ای گرفتند که میراث مفیدی را برای پنجاه یا صد سال آینده تضمین می کند. جذابیت کمتر اما با این شانس که در آینده برای شهر توکیو مفیدتر و سودآورتر باشد. ذکر این نکته بسیار مهم است که صندلی های کمتری دارد. از 80000 صندلی اولیه تا 65000 صندلی.
اهمیت تعداد و نوع صندلی ها در استادیوم ها:
عدم مطالعه دقیق تعداد صندلی هایی که باید در یک استادیوم گنجانده شود یک اشتباه رایج است. اگرچه در میراث المپیک به وضوح نشان داده شده است، اما می تواند در باشگاه های ورزشی نیز رخ دهد. این همان اتفاقی است که برای استادیوم جدید یوونتوس در دهه 90 رخ داد. با 70000 صندلی ساخته شد و هرگز پر نشد. این برای همیشه به گونه ای تعبیر شد که گویی این تیم به اندازه کافی جذاب نیست تا هواداران خود را در بازی ها شرکت کنند. بنابراین، باشگاه تصمیم گرفت همه آن را خراب کند و یک استادیوم جدید با 41000 صندلی بسازد. به لطف آن، باشگاه در حال حاضر می تواند 90 درصد از صندلی ها را تکمیل کند و یک فضای داخلی فوق العاده و تصویری برنده از باشگاه و تیم ایجاد کند.
با این حال، در صورت از بین رفتن فضای داخلی، محاسبه تعداد مناسب صندلی ها موفقیت را تضمین نمی کند. این چیزی است که در استادیوم Matmut Atlantique در بوردو اتفاق افتاد. پیشنهاد معماری جذاب آن، یک جنگل کاملاً باز از ستون ها، از جنگل نزدیک لندز، بزرگترین جنگل اروپای غربی و نماد منطقه الهام گرفته شده است. این یک طراحی معماری شگفتانگیز است، اما فضای گرم استادیوم قدیمی را که باعث شده هواداران FC Girondins به یکی از پرشورترین ورزشگاههای فرانسه معروف شدهاند، حفظ نمیکند. در این صورت مشکل افزایش ظرفیت ده هزار صندلی نیست که پر شده است. مشکل فقط تمرکز بر بیرون جذاب است. امروز حتی یک استادیوم پر نمی تواند گرما و شور هواداران را منتقل کند.
هنگامی که تعداد مناسب صندلی ها انتخاب شد، انتخاب نوع آنها حیاتی است. صندلی های پریمیوم باشگاه می توانند درآمد مهمی در مقایسه با بلیط ردیف ایجاد کنند و حتی می توانند سود مالی یک پروژه را تعیین کنند. به عنوان بخشی از طرح کسب و کار، بررسی کامل مشخصات افرادی که وارد ورزشگاه می شوند باید به منظور تجزیه و تحلیل میزان در هر نوع و خواسته های آنها انجام شود. ایده این است که نه تنها فضا را در اختیار آنها قرار دهیم، بلکه با احترام به کمیتها و ویژگیها، تجربهای عالی نیز در اختیارشان بگذاریم. برای انجام این کار، همکاری بین معمار و مدیر پروژه حیاتی می شود. در نتیجه، روند جدیدی در ایالات متحده پدیدار شد: استادیوم های نامتقارن.
(NFL) استادیوم، استادیوم بانک ایالات متحده، میتوانیم عدم تقارن گوشههای آن را مشاهده کنیم که تصور میشد از داشتن صندلیهایی با دید محدود یا بدون دید جلوگیری میکند. در این نمای استادیوم مینهسوتا وایکینگها (NFL)، استادیوم بانک ایالات متحده، میتوانیم عدم تقارن گوشههای آن را مشاهده کنیم که تصور میشد از داشتن صندلیهایی با دید محدود یا بدون دید جلوگیری میکند.
استادیوم های نامتقارن
شکل نامتقارن با چیدمان پایه ها در گوشه ها تعیین می شود. برای جلوگیری از داشتن صندلی هایی با دید محدود یا بدون دید، پایه ها شکل ذوزنقه ای نامنظم را ایجاد می کنند که در هر دو قسمت پشتی نیز متفاوت است. این مورد در مرسدس بنز در آتلانتا و در بانک ایالات متحده در مینیاپولیس وجود دارد. در این نوع استادیومها، هزینه صندلیهای جایگاهها با توجه به فاصله آنها از زمین و نه کیفیت دید آنها تعیین میشود و به درآمد بیشتر بلیط کمک میکند. علاوه بر این، بهره گیری از قسمت های پشتی به این ترتیب باعث می شود تا با بهره گیری از تمامی صندلی های ممکن، فضای بیشتری برای صندلی های ممتاز در جایگاه های مرکزی وجود داشته باشد.
نقشه مجازی استادیوم مرسدس بنز. خاکستری تیره: صندلی های درجه یک. خاکستری روشن: «بنیانگذاران» حق بیمه VIP. این فضای گرفته شده از جایگاه ها باعث کاهش تعداد صندلی های استاندارد نمی شود زیرا دید از پشت و گوشه ها تضمین شده است. اگر بخش های 101 تا 103 را با بخش های 117 تا 121 مقایسه کنیم، عدم تقارن قابل توجه است. نقشه مجازی ورزشگاه مرسدس بنز. خاکستری تیره: صندلی های درجه یک. خاکستری روشن: «بنیانگذاران» حق بیمه VIP. این فضای گرفته شده از جایگاه ها باعث کاهش تعداد صندلی های استاندارد نمی شود زیرا دید از پشت و گوشه ها تضمین شده است. اگر بخش های 101 تا 103 را با بخش های 117 تا 121 مقایسه کنیم، عدم تقارن قابل توجه است.
هیچ فرمولی برای حدس زدن تعداد و نوع صندلی های مناسب در یک استادیوم وجود ندارد. این باید همیشه به صورت جداگانه و بر اساس طرح تجاری ورزشگاه، مکانی که در آن قرار دارد و ویژگی های تماشاگری که در آن حضور خواهد داشت محاسبه شود. و البته هنگام ساخت و یا بازسازی آنها لازم است آنها را به فضاهایی منحصربفرد تبدیل کرد. هیچ تضمینی برای موفقیت در آینده وجود ندارد. و هیچ فرمولی وجود ندارد.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.